Salg av faste pakker i form av abonnement eller sesongkort er for mange arrangører en viktig brikke i utviklingen av langsiktige og lønnsomme relasjoner med kunder. Det bygger lojalitet samtidig som det forbedrer bunnlinjen. Den tradisjonelle modellen med fast plass for et bestemt antall datoer er for mange kunder den ideelle løsningen. Men mange kunder ønsker ikke eller kan ikke forplikte seg til en slik modell og behøver større fleksibilitet hvis de skal binde seg.

Ulike modeller

Derfor har vi med billettsystemet EVENTIM.Inhouse utviklet flere løsninger som gir både dere som arrangør, og ikke minst kunden, stor fleksibilitet. Som arrangør kan dere for eksempel sette sammen ferdige arrangementspakker eller gjør det mulig for kunden selv å velge de arrangementene de har lyst til å oppleve til en rabattert pris. Alt etter deres ønsker og behov. Vi kan tilby ulike modeller:

  • FAST – dette er den tradisjonelle modellen hvor kunden kjøper et fast sete for et bestemt antall datoer og arrangement. On ønskelig er det mulig å inkludere flere spillesteder i pakken.
  • CHECK – her får kunden muligheten til å velge et bestemt antall arrangement innenfor et bestemt utvalg av arrangement, også med fast sete.
  • FLEX – her får kunden kuponger for et bestemt antall datoer og arrangement, men ikke fast sete.

Eksempler

Bergen Filharmoniske Orkester bruker billettsystemet EVENTIM.Inhouse til salg av sine abonnementsserier. Som BFO beskriver i sitt program:

“Et abonnement gir deg orkesterplass til alle musikalske høydepunkter Bergen Filharmoniske Orkester, dirigenter og solister byr på gjennom sesongen. Klassisk musikk, korverk og opera framført av solister og orkester av ypperste kvalitet, bys deg og dine venner hver uke eller så ofte du ønsker.”

Orkesteret tilbyr 8 ulike serier med FAST-modellen. Kunden kan velge serien som passer best deres ønsker, med eget, fast sete på alle arrangementene. Videre får kunden førsterett til samme sete neste sesong. Valgmulighetene er mange! Mens Gullserien med 25 konserter er den største og mest populære serien, har de også Familieserien som inkluderer fire lørdagsettermiddager med konsert, aktiviteter og kafé. Les mer om Bergen Filharmoniske Orkesters ulike abonnementspakker HER.

Harmonien

Bilde: Bergen Filharmoniske Orkester

Bygg egen serie med plukk-og-miks-pakke

For å tilby deres kunder enda mer fleksibilitet er det mulig å sette opp en plukk-og-miks-pakke. Dere som arrangør kan sette opp så mange arrangement som ønskelig og bestemmer selv hvor mange av disse arrangementene det må kjøpes billetter til for å oppnå den rabatterte pakkeprisen. Kunden vil automatisk få riktig rabatt og betingelser når kriteriene er oppfylt – f.eks. hvis en pakke består av 15 muligheter og kunden skal velge fire, så får kunden en rabattert pris når 4 arrangement er valgt.

“Välj din magi. Ditt val: ett mångsidigt abonnemang för dig som vill välja själv.” – Göteborgs Operan

Göteborgs Operan bruker billettsystemet EVENTIM.Inhouse. I tillegg til faste abonnementsserier tilbyr de også plukk-og-miks-pakker til deres kunder. Med pakken “Dit Val” velger man hva man vil se, når man vil se det og hvor ofte man vil komme på besøk. Dette gir kunden full fleksibilitet. Man kan velge sin egen opplevelsespakke ved å velge minimum 3 forestillinger til en rabattert pris.

Les mer om Göteborgs Operans abonnementsløsninger HER.

Online salg i nettbutikken

Salg av abonnement eller sesongkort gjøres ofte manuelt gjennom en dedikert salgsmedarbeider eller et billettkontor. For kunden må de da ta kontakt via e-post eller telefon, eller møte opp på billettkontoret, noe som kan oppleves som tidskrevende og tungvint. Med billettsystemet EVENTIM.Inhouse, er det mulig for kunden å gjennomføre hele kjøpsprosessen online i nettbutikken. Dette gjør det raskt og enkelt for kunden å kjøpe en pakke og samtidig reduserer manuelle prosesser hos dere som arrangør – viktige fordeler for begge parter!

**************************************************************************************************

Ta gjerne kontakt for å høre hvordan vi kan hjelpe dere med salg av abonnement, sesongkort og så klart billetter!

Skrevet av
Marcia Titley
Adm. Dir.