Espos & Eventim – en ny verden for lokalt dørsalg

Publisert

Hos Eventim handler det om å kontinuerlig utvikle løsninger som gjør billettsalget enklere, raskere og mer tilpasset dagens behov. Mens vi vet at de aller fleste billettene selges online, er det fremdeles et stort behov hos mange arrangører å kunne selge billetter lokalt over disk. Nå tar vi et nytt steg fremover for å gjøre lokalt billettsalg enda enklere og mer effektivt ved å integrere med Espos sine SmartTerminaler. Løsningen ble designet for å være rask, enkel og pålitelig, og kan benyttes med alle våre billettsystemer– enten du bruker EVENTIM.Net, EVENTIM.Inhouse eller EVENTIM.Light.

Hvem er Espos og hva er SmartTerminalen?

Espos er markedsledende leverandør av betalingsløsninger til festivaler, konsert og arrangementer i Norge. SmartTerminalen fra Espos er den kompakte superhelten for lokalt dørsalg – en smart POS løsning, bankterminal og printer i én liten, mobil enhet. Integrasjon med Eventim gjør det nå mulig for arrangører å selge billetter direkte via SmartTerminalen overalt på arena, uten behov for datamaskin, billettskriver eller billettpapir.

Fra valg av arrangement og billettype til betaling og utskrift skjer alt gjennom SmartTerminalen. Løsningen er så enkel at frivilige kan bruke den hvis ønskelig. Det er mulig å selge billetter med unummererte saler og arrangement med salkart via valg av beste sete. Når salget er fullført, skriver SmartTerminalen ut strekkoden, klar for scanning av personalet på stedet. Effektivt, enkelt og uten unødvendig utstyr.

Les mer om Espos SmartTerminaler

Den ideelle løsningen for festivaler

Espos integrasjonen ble rullet ut sommeren 2024 og ble raskt tatt i bruk av flere festivaler. Løsningen gjorde det mulig for onsite staben å lynraskt selge billetter lokalt ved inngangen og i festivalområdet, og publikum hadde en sømløs og problemfri opplevelse. Det er også mulig for en arrangør å selge mer enn bare inngangsbilletter via terminalene, bl.a. salg av oppgraderinger, tilgang til VIP opplevelser, program, med mer.

“Løsningen har åpnet nye mulighetsrom for både mersalg og oppkjøpsfunksjoner. Med gode resultater fra testing i 2024 er dette noe vi definitivt vil ta i bruk også i 2025, for slik å realisere inntektspotensialet som løsningen representerer.”
– Eirik Brevik, Daglig Leder Pstereo Festival

Vi gleder oss til fortsettelsen!

Vi startet dialogen med Espos våren 2024 for å diskutere en mulig integrasjon og det tok ikke lang tid for prosjektet var i gang! Det har vært et veldig fint samarbeid mellom Eventim og Espos. Begge parter har bidratt med sin unike kompetanse og sammen har vi skapt en svært god løsning som er etterspurt hos våre kunder – både hos Eventim og Espos.

«En billettintegrasjon i vårt POS system er en tanke vi hadde lekt med en stund, men ikke satt helt ut i live, og når Eventim banket på døren om et samarbeid var vi ikke i tvil om hva vi skulle gjøre. Selvfølgelig skal vi det! Siden første gjennomførte test har vi samarbeidet rundt flere arrangementer, både på faste og midlertidige installasjoner. I løpet av samarbeidet så langt har vi oppdaget flere synergier som vi tenker vil være spennende å utforske sammen – og vi gleder oss til fortsettelsen, som kanskje også vil foregå i andre land…» – Stian Hellegaard, Head of Business Development, Espos Norge AS

Hvordan kommer jeg i gang?

Hvis du er en Eventim arrangørkunde som allerede bruker Espos som POS leverandør, kan du enkelt opprette salg av billetter i deres eksisterende løsning. Det er bare å ta kontakt med din Espos kontaktperson, så vil de hjelpe deg. Hvis du ikke har en eksisterende avtale med Espos, ta gjerne kontakt med oss hos Eventim. Vi hjelper deg gjerne med å sy sammen en pakke – enten med korttids eller langtidsleie av terminaler, med ferdig oppsett av deres arrangement.

*****

Ønsker du å komme i gang med billettsalget ditt, utforske muligheter med ny leverandør, eller rett og slett kun har noen spørsmål du ønsker svar på, hører vi gjerne fra deg. Ta kontakt med oss så kommer vi raskt tilbake til deg.

Skrevet av
Tove Lysne