Folketeateret og Christiania Teater i Oslo er de aller første teatrene i Norge som tar i bruk den revolusjonerende 3D-teknologien fra 3D Digital Venue. Denne innovative løsningen gir publikum en helt ny måte å utforske teatersalen på før de kjøper billetter. Gjennom en interaktiv plattform kan publikum få en 360-graders visning av setevalg og utsikt, noe som gir dem bedre forutsetninger for å velge den plassen som passer best for deres preferanser.
aa
Hva er 3D Digital Venue?
3D Digital Venue er et teknologiselskap som spesialiserer seg på å lage interaktive 3D-modeller av ulike arrangementslokaler, som teatre, sportsarenaer, konsertsaler o.l. Teknologien gir brukere muligheten til å se hvordan utsikten vil være fra hvert sete i salen, slik at de kan velge den beste tilgjengelige plassen før de kjøper billettene.
Etter valg av et arrangement ser billettkjøperen hele salkartet med ledige billetter i forskjellige farger. Ved å holde musen over et sete kan billettkjøperen allerede se sikten fra setet uten unødvendig klikk. Ved valg av sete er det mulig å se enda mer av salen ved å klikke på en link. Der åpner et nytt vindu som gir muligheten til å se en 360-grader visning av hele salen – framover, bakover, venstre, høyere, opp og ned. Dette gir billettkjøperne bedre informasjon om plassene de velger, spesielt ved kjøp av billetter med begrenset sikt, og øker sannsynligheten for oppgradering til bedre plasser ved å tydelig vise verdien av et bedre sete.
h
Folketeateret først ut
Folketeateret, som åpnet dørene i 1935, er kjent for sin rike historie og imponerende art deco-arkitektur. Teateret har gjennom årene utviklet seg for å møte publikums krav til kvalitet og teknologi. Nå tar de et revolusjonerende steg med 3D-teknologi ved billettkjøp. Ved å navigere i en tredimensjonal modell av teatersalen, kan besøkende se nøyaktige siktlinjer fra hvert sete og ta personlige valg før de kjøper billetter. Dette gir full kontroll over setevalget og forbedrer hele billettkjøpsprosessen.
Se nærmere på Folketeaterets salkart her
n
m
Christiania Teater ønsker å gi sitt publikum den best mulige opplevelsen i teatret.
Christiania Teater som åpnet i 1918 som Opera Comique, har siden den gang gjennomgått mange transformasjoner. Høsten 2022 tok Starworks og Over Norge over driften, og med Bjarte Hjelmeland som teatersjef, har teatret nå åpnet et nytt kapittel. Som en av de første teatrene i Norge, implementerer Christiania Teater nå 3D Digital Venue-teknologi for billettkjøp til de kommende forestillingene i 2025, og gir publikum en interaktiv og realistisk måte å velge seter på før de kjøper billetter.
Tore Sergei Myklebust, Daglig leder og produsent i Christiana Teater er veldig fornøyd med å implementere løsningen og han uttrykker følgende:
“Dette er svært viktig da vi streber etter å alltid gi vårt publikum beste og ærligste forutsetninger for å få en god opplevelse i teateret. På denne måten vil de ha en god forståelse av sikt fra sitt valgte sete før de faktisk ankommer teateret og det blir enklere å velge priskategori som er basert på sikt. De vil også bl.a. oppdage at det ikke er langt fra balkong til scene og at f.eks. midtbalkong er å regne som «best seats in the house» både med tanke på (over-)sikt og komfort i form av de største og beste/mykeste setene med ekstra benplass”.
,
l
Se nærmere på Christiania Teaterets salkart her
m
m
*****
j
Er du interessert i å høre mer om 3D Digital Venue? Ønsker du å komme i gang med billettsalget ditt, utforske muligheter med ny leverandør, eller rett og slett kun har noen spørsmål du ønsker svar på, hører vi gjerne fra deg. Ta kontakt med oss så kommer vi raskt tilbake til deg.
k
k
Skrevet av
Tove Lysne